Idea cyfryzacji wkracza do najróżniejszych obszarów naszego życia. Przez internet zamawiamy zakupy, dokonujemy rezerwacji wakacji, a także możemy załatwić coraz więcej spraw urzędowych. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala na załatwienie spraw bez wychodzenia z domu. Zdalne rozwiązania wprowadzone przez administrację na różnych szczeblach okazały się bardzo przydatne w czasie pandemii koronawirusa. Lekcja jaką wyciągnęły z niej instytucje rządowe, jak i obywatele pokazuje, że warto być przygotowanym na elektroniczną obsługę i umieć z niej skorzystać. Możliwość załatwienia wielu spraw online sprawiła, że odległości nie stały się przeszkodą, a odpowiednio złożone wnioski zostały szybko rozpatrzone. Decyzję przyspiesza elektroniczny obieg dokumentów i skutecznie wypełnione formularze dzięki intuicyjnym panelom obsługi. Jakie dokładnie możliwości daje e-Urząd i jakie sprawy załatwimy za jego pośrednictwem?
Jak działa e-Urząd?
E-Urząd https://www.comarch.pl/administracja-publiczna/produkty/platforma-comarch-e-urzad/ to zbiór platform, udostępnianych przez różne instytucje (zarówno samorządowe jak i ogólnokrajowe), które umożliwiają załatwienie wielu spraw bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. E-Urząd składa się z elektronicznego panelu, umożliwiającego zdalne wypełnienie formularzy, wniosków, a także otrzymanie decyzji w ich sprawie na elektroniczną skrzynkę, listownie, mailowo lub telefonicznie. Decyzje wydawane za pośrednictwem e-Urzędów są oczywiście prawomocne, a każdą sprawę rozpatruje odpowiedni dla danego szczebla urzędnik (w przypadku bardzo prostych wniosków, decyzje mogą być wydawane przez automat – co znacznie przyspiesza cały proces). Dzięki takim udogodnieniom możemy złożyć dokument i czekać na decyzję w naszej sprawie bez wychodzenia z domu. Wydane decyzje po upływie odpowiedniego czasu są prawomocne, a jeśli opinia nie jest korzystna, jak najbardziej przysługuje w stosunku do niej możliwość odwołania się lub złożenie korekty. To szansa na przełamywanie barier technologicznych i większą informatyzację społeczeństwa.
Jak skorzystać z możliwości e-Urzędu?
Osoby, które do tej pory czuły się wykluczone z życia publicznego, dzięki możliwościom e-Urzędu, mogą rozwiązać swoje sprawy w komfortowy sposób. Wystarczy odnaleźć platformę jaka nas interesuje np. sądu rejonowego, ZUSu, powiatowego urzędu pracy, komendy policji itp. Aby móc się zalogować do usług należy posiadać zaufany profil (można go założyć stacjonarnie jednak polecane jest logowanie się przez swój bank, e-dowód). Po zalogowaniu otrzymujemy dostęp do usług na danej platformie. W zależności od rodzaju instytucji do której się zalogujemy możemy: złożyć wniosek o przyznanie statusu osoby bezrobotnej, złożyć deklarację śmieciową, sprawdzić liczbę punktów karnych, rozliczyć PIT, dokonać płatności podatków, złożyć wniosek o dowód osobisty, wypełnić wniosek o odpisy z urzędu stanu cywilnego, otrzymywać alerty pogodowe i wiele innych.
Zalety e-Urzędu?
- Korzystanie z platform jest całkowicie bezpłatne.
- E-Urzędy są czynne 7 dni w tygodniu, 24h na dobę, w święta i dni wolne od pracy.
- Urząd online pozwala na załatwienie spraw zdalnie, z domu, za pośrednictwem komputera lub urządzeń mobilnych. To oszczędność czasu i wydatków na dotarcie do siedziby urzędu, a także redukcja kolejek.
- Udostępnienie płatności online i szybkiego księgowania wpłat.
- Przejrzyste i klarowne zasady podczas składania dokumentów.
- Bezpieczeństwo danych, dzięki specjalnemu szyfrowaniu i programom zapewniającym ochronę danych.
Warto przeczytać
- 26 maja 2023
Czym jest inteligentny dom? Jakie urządzenia może zawierać? Dowiedz się, dlaczego warto posiadać inteligentny dom i poznaj ciekawe urządzenia, takie jak inteligentne...
Czytaj dalej- 25 października 2022
Wybór odpowiedniego serwera do prowadzenia strony/sklepu nie jest sprawą łatwą. Do wyboru są serwery VPS ale także te dedykowane, które są w stanie także zaoferować...
Czytaj dalej